Veteranen het Vlaggenschip van sv Heeten!

We gaan even terug in de tijd, april/mei 2018. Een donderdagavond na de training, potje bier en nog 1. Dick en Hans zijn gezellig met elkaar aan het keuvelen, wetende dat de jaarlijkse Veteranen eindparty dr aan komt. Wordt er gekeuveld om eens wat anders te doen.

We hebben al het jaarlijkse skiweekend in Januari, dat is een vast anker van de oale mannen, niets aan veranderen. Dick en Hans keuvelen verder over vakantie ed. Dick lijkt een weekje vakantie op de boot wel leuk, bootje huren en dan beetje dobberen, relaxen, niksen, potje bier, hengeltje werpen, al wordt dat laatste wel een dure hobby, moet je steeds een nieuwe kopen! Joa!!! is dat niet wat varen? Dick en Hans keuvelen verder. Half juni 2018. De jaarlijkse eindparty. Bbq , een muziekie op de achtergrond en Bier. Later op de dag zijn Dick en Hans weer eens aan het keuvelen. Maar nu nemen er meer mensen deel aan het keuvelen. Ja, er wordt heel wat af gekeuveld bij de veteranen. Komt het varen tijdens het keuvelen toch weer voorbij zeilen. Nu steken meer mensen de koppen in de wind, de interesse is gewekt. Na een rondvraag of er belangstelling was om een weekend te varen werden de knopen bij elkaar opgeteld en er was genoeg animo om het ruime sop te kiezen.

Hans wil het voortouw wel nemen. Nu is het toeval dat Hans vaker vaart met het gezin. Nu is het toeval dat zijn zonen Kars en Timen een vaarbewijs hebben, 1 en 1 = veel toeval. De kapitein (Kars) en Maat (Timen) zijn al gevonden, nu nog een boot. Nu is het toeval dat de “De tweemast-klipperaak Moeke Zorn” vaker wordt bevaren door Kars. De Klipperaak heeft zoveel ruimte in het ruim, dat een veteranenteam er ruim in kan. Boot gevonden. 1+1+1= nog meer toeval! Nu nog een datum om het ruime sop te kiezen. We zijn ondertussen nog steeds op de eindparty. Eerste poging was op de party en voor begin September. Als er bier in de man is kan er veel. Maar een paar weken later dezelfde vraag zonder bier en terug op aarde…………te weinig animo. We moesten een ruimere aanloop nemen. 14 t/m 16 juni 2019 de nieuwe poging. Is wel het weekend van de Heetense kermis maar de tijd van botsauto’s en zweefmolen is…………. Manschappen geteld, de knoop is door gehakt en de voorbereiding konden beginnen. Vier kwartiermakers Hans, Dick, Ton en Erik gaan de bevoorrading e.d. regelen. Bij het eerste kwartiermakersoverleg nam Dick zijn taak heel serieus en kwam een, ja juist, een kwartier te laat!

14 juni 2019, de dag van de afvaart. 10 uur verzamelen op het plein. De auto van Richard zijn baas is volgestouwd met bevoorrading. De manschappen geteld en op naar de ligplaats van “Moeke Zorn” in Enkhuizen. De eigenaar van Moeke Zorn en De Kapitein en Maat die ons het weekend de vaart zullen wijzen, ontvangen de Manschappen hartelijk en wijzen de weg naar de kajuiten. De auto’s nog ff leeg pakken, alles kan het ruim in. Er is ruim ingeslagen voor deze 3 dagen. En voor een dag extra ook, mochten we niet tegen de wind in kunnen zeilen! Ja hoe kun je eigenlijk tegen de wind in zeilen? Nou das niet zo moeilijk. Als je weet hoe een vliegtuig kan opstijgen. Stromingen over en onder de vleugels door, de langere stroming over en de kortere onder de vleugel door. Zet nu diezelfde vleugel rechtopstaand op een boot en je hebt een zeil! Zet deze in een bepaalde hoek op de wind en je kan tegen de wind in zeilen, dat snapt toch iederéén! Hetzelfde is met zeestomingen: is de wind aanlandig dan krijg je een aflandige onderstroming, maar is de wind aflandig dan krijg je een onderstroming strandopwaarts. En dan krijg je kwallen. Ja dan krijg je kwallen. Dat snapt toch iederéén! En met heel mooi weer ligt het strand vol met kwallen. Ik drijf van het verhaal af zie ik! Heb ik wel vaker, last van drijven, zink zalf helpt goed daar tegen! Terug naar het verhaal. Nadat de eigenaar een verhaal vertelde over hoe en wat over de Moeke Zorn nam Erik nog snel het woord. Als je gaat varen heb je een vlag op de boot zodat je kan zien waar je vandaan komt. Eriks schoonmoeke heeft een vlag in elkaar gezet en deze bleef het hele weekend vier in de mast wapperen!

Nadat de tassen en boodschappen op de plek lagen, en na de nodige instructies van de Kars en Timen konden we de haven van Enkhuizen uit varen. De dieselmotor ronkte en bracht ons buiten de haven. Eenmaal daar konden de zeilen opgetrokken worden en de brom diesel uit. Kars had een route uitgestippeld voor het hele weekend. We hadden er nog even over gehad om op de Waddenzee te gaan varen en dan even wad te lopen. Een aantal wilde dat wel, die gingen in een eb groep, de rest in de Vloet groep! Maar zaterdagmorgen wilde het gaan regenen en dan heb je daar niet veel te zoeken. Een andere koers dus. Van Timen kregen we allemaal instructies hoe de zeilen te hijsen. Hij strooide met heel veel zeiltermen: grootzeil, gijpen, giek, de fok, de Kluiver, fenders, kiel halen, hijslijn en vallijn, zwaard enz. enz. Neem daarbij al die touwen die overal hangen en je raakt volledig in de knoop. Oefening baart kunst. Na een uurtje hadden we de 4 zeilen staan. Met een west/zuidwester windje ging de koers richting Friesland. We waren zo trots dat dat gevierd moest worden met een lekker kolt biertje, en nog 1 en nog 1! Heerlijk op het dek, zonnetje, varen en een biertje, top! De koers was wel richting Friesland maar het zou nog lang duren voor we daar waren. We kwamen in een “windwak”! De wind viel volledig weg. Ondanks een 5e zeil bij te zetten bleef het dobberen op het IJsselmeer. We konden niet anders dan onze laatste troef in zetten, een laatste zeil, Tom v Zijl! Maar ook dat hielp niet. Dan de tijd maar nuttig maken. Wijnand had zijn visspullen meegenomen en wierp een hengeltje. We hebben heerlijke vis gegeten deze dagen, maar het kwam wel uit de vriezer! Hij had vast slechte ass! Maar nu we toch dobberden konden we wel vast met de voorbereidingen voor het avondeten beginnen. Met een man of 10. Onder het genot van een biertje in de zon en op het dek, jappels schillen, wortels schrapen, bonen punten. Je kon er van de grond eten. Kok beveelt aan, geen kalfsoester nemen. En bij een stomme opmerking kreeg je een boon voor de kop, boontje komt om zijn……….Nadat het dek weer schoon was en de wind weer iets was aangetrokken, liepen we rond half negen de haven van Workum binnen. De chef-koks Dick en Erik konden met het bovengenoemde eten beginnen en dat werd aangevuld met schnitzel. Velen staken een handje toe zodat we om half 10 konden eten. De tijd geeft het wel weer, met recht avondeten! Afwassen en tijd voor een avondwandeling door Workum. Deze duurde een uur waarvan 55 min in de plaatselijke kroeg. In korte tijd werden er 5 Amstel vaasjes naar binnen gewerkt. Dan denk je; zoo, maar de kastelein lukte het om 6 fluitjes mee te drinken. Toen we de kroeg in gingen was het nog Workum. Uit de kroeg komend heette de aanlegplaats Wakkom! Vragen we een toevallige passant: wakkom ie dan va dan da! Veelzeggend over het lollige niveau! Terug naar ons Moeke om er nog 1tje te nuttigen en nog een schnaps. De kajuit in, slapen.

Bij het wakker worden komen de geur van koffie en vers gebakken Kaiserbolletjes de kajuiten binnendrijven, heerlijk. De chef-koks waren al weer druk bezig. Maar veel zin om eruit te komen hadden er velen nog niet. Helaas klopte de weersvoorspelling, regen. Eruit, eten. De tafel was tenslotte al gedekt. Richard maakt tijdens het weekend met de Shimano boys altijd een roer ei! Heel veel eieren in de pan en dan wat er in de koelkast te vinden is gaat er bij in, smurrie! Net de Zweedse kok van de Mupperts! Eurnie-mieniemeurnie-wonnemie-mokmokmok! Ondertussen klaart het toch weer een beetje op. We maken ons weer klaar voor een dagje zeilen. Kars stelt voor om via de Friese waterwegen en enkele Friese meren terug te gaan naar het IJsselmeer. Deze koers varen we. Via diverse bruggen en wateren waarbij de huizen van Wakkom zo dichtbij staan, dat je door de ramen kunt zien wat men op de tv aan het kijken is. Komen we weer in open landschappen. Het eerste zeil kan gehesen worden. De lucht betrekt echter weer en de eerste druppels vallen. Op het achterdek was een zeiltje gespannen waar je onder kon staan. Met 16 man op een paar m², knus! Bij het eerste Friese meer regende het stevig. Maar er moesten wel meer zeilen omhoog. Hans had aangegeven om een regenpak mee te nemen, daarom dus! Een paar echte mannen gingen de strijd aan met de natuur. Harde wind en Regen. Terwijl de anderen binnen sipjes door de luikjes naar buiten keken. Dit was pas echt mooi, in regen en wind zeilen hijsen. Je voelt dan de krachten op de zeilen pas. De echte mannen bleven buiten totdat het droog werd, iets na de middag. Aankomend in Stavoren was het weer droog en de zon knipoogde regelmatig. Via de Johan Frisosluis bereikten we het IJsselmeer. Inmiddels was iedereen weer buiten. Alle zeilen konden weer omhoog. Ook de Fok, dat doen we niet, Fok you, nou Fok you2, het zeil van de fok ging met veel gelach omhoog. Na een tijdje stelde Kars 2 opties voor. 1e was Medenblik en dan zouden we rond half 5 aanleggen. Of Hoorn en dan zou het half 8 worden om aan te leggen. Het was nu mooi weer en de verwachting was dat dat ook zo bleef, op naar Hoorn dus. Maar net als gisteren ging de wind liggen. Met 1 tot 2 twee knopen vooruit, Biertje! Niek had zijn gitaar meegenomen en er werd naar hartenlust gezongen, Biertje! Met een lekker gebakken visje en een kolt biertje kwamen we via de sluis van Enkhuizen in het Markermeer. De wind pal op de boeg. We moesten dus een aantal keer kantelen. De zeilen vlogen dan van bak- naar stuurboord en andersom. Kars en Timen waren er secuur aan, telkens moest het zeil 10 cm langer en korter. Waarvan wij dachten het zal wel. Maar dat is om het meeste rendement uit de zeilen te halen. Het laatste stuk ging op de brommende diesel. Nu de zeilen gestreken zijn en de boot vlak vaart, kunnen de koks met avond eten beginnen. Pasta en dus een stuk makkelijker dan de Jappels van gisteren. Na de pasta nog een fruithap! Tijd om een wandeling door Hoorn te maken. We vielen met de neus in de boter. De Hoornse Feestdagen waren bezig. Zeg maar zoiets als de Stöppelhaene. Veel muziek, veel Volk, veel Bier! We zijn even gebleven en terug naar het café bij de kade. Een aantal wilden toch nog weer even kijken op het feest. Toen ze terug kwamen zaten de anderen nog in het café. Nou 1tje nog dan, en ……Bij een rondje na 12 uur zegt Ton ineens: deze is van mij. Wij verbaasd waarom: IK BEN JARIG! En een luid lang zal hij leven schalt door de kroeg. Nou 1tje nog. Op naar de boot, nog een afzakkertje en de kajuit in.

Het zeilen begon bij sommige zijn tol te eisen. Een aantal had het de eerste uren nog zwaar, een enkeling de hele dag, of niet Jos. Maar Ton niet, hij lag nog te stuiteren omdat hij jarig was en ging om 6 uur douchen; de halve boot wakker. Maar verse koffie en afbakbroodjes maken veel goed. Ontbijten en om 10 uur was de afvaart uit Hoorn, op naar Enkhuizen. Zoals eerder in het verhaal, oefening baart kunst. Even buiten de haven hadden wij binnen 10 min alle zeilen staan. Top prestatie! Na een aantal keren kantelen voeren we half 2 de ligplaats van Moeke Zorn binnen. De zeilen mooi gestreken waarna onze eigen vlag nog volgde. Zeilweekend zit er op helaas! Tijd om de koffers weer in te pakken en de kajuiten even schoon achter laten. Kars en Timen moesten de rest van het schip nog schoonmaken. De meesten van ons zijn de beroerdste niet en steken even een handje toe. Vele handen maken licht werk, toch!

Op naar Heeten. Rond half 5 waren we terug. Na overleg besloten om nog even wat te drinken bij Dert13n! nou 1tje dan, en nog……………… Het was een super mooie ervaring en weekend. Mede door de kennis en kunde van Kars en Timen! Met een kleine attentie wilden wij onze waardering daar mee aangeven. We hopen dat het jullie zal smaken!

Ahoy!!
 



 

FaceBook  Twitter

Sponsor

Spelers

Gerard Rensen

Harry Wichink

Ton Wigink

Ad van der Wielen

Hans Petri

Dick Ruiter

Jos Broekman

Paul Reimert

Richard Bessembinder

Stefan Klein Koerkamp

Harold Reimert

Erwin Hoogeslag

Louis Schoorlemmer

Wijnand Wagemans

Rudi Reimert

Niek Nikamp

Bas Kogelman

Ronald Wichink

Marco Tibben

Erik Slinkman

Remco Hutten

John Schoorlemmer

Patrick Dijkslag
Rinus Hoogeslag
Michel Neppelenbroek

Technische Staf

Tom van Zijl

Johnny Aarnink